“Wat kan ik aan mijn website verbeteren?”, krijg ik vaak als vraag.
Die vraag heb ik dus ook vaak beantwoord en ik kan inmiddels behoorlijk goed antwoorden zonder dat ik de website heb gezien.
Na het beoordelen van meer dan 100 sites van ZZP’ers, zoals coaches, adviseurs, trainers en therapeuten, heb ik de meest voorkomende verbeterpunten samengevat in de onderstaande top 7:
1. Geen duidelijk klantvoordeel – Bezoekers van je website moeten het idee krijgen dat ze er op vooruit gaan als ze met jou in zee gaan. Als je site hoofdzakelijk over jou en je methoden gaat, dan klikken ze op ‘back’ en zitten ze binnen een paar seconden op de site van je concurrent.
2. Onduidelijke navigatie – Als de menu’s ingewikkeld en uitgebreid zijn, dan is de kans groot dat bezoekers gefrustreerd raken en vertrekken. Maak menu’s dus eenvoudig en herkenbaar. De bezoeker beweegt zich dan intuïtief door je pagina’s.
3. Geen gezicht – Als voor jouw onderneming geldt “de vent (m/v) is de tent”, dan willen de bezoekers graag zien aan wie ze straks hun zorgen gaan toevertrouwen. Speel dus geen verstoppertje en laat een professionele foto maken (smile!). En ja, zet ‘m ook op de homepage!
4. Geen inschrijfmogelijkheid – De meeste mensen zullen je niet gelijk inhuren. Ze hebben tijd nodig om aan je te wennen en om vertrouwen in je te krijgen. E-mail is hiervoor het beste medium. Zorg dus voor een duidelijk zichtbare inschrijfmogelijkheid voor jouw blog of nieuwsbrief.
5. Moeilijk leesbare teksten – Als je teksten ook maar een klein beetje lastig zijn, dan worden ze slecht of niet gelezen. Mensen hebben weinig geduld bij het lezen van webteksten. Ze lezen niet maar scannen de tekst. Zorg voor makkelijk leesbare teksten met tussenkoppen, witregels en lijstjes.
6. Teveel onbelangrijke informatie – Veel ondernemers vullen hun sites met nietszeggende plaatjes, algemene borstklopperij en links naar andere websites. Hierdoor wordt de site rommelig. Het draagt niets bij aan het doel om bezoekers te laten zien dat jij de expert bent die ze nodig hebben om te veranderen, te groeien of succesvoller te worden.
7. Geen cadeautje – Er moet iets te halen zijn op je site. Iets dat waardevol is voor de bezoeker. Een video, een documentje met tips, een mini-cursus… Het kost ze alleen hun e-mailadres. Met dit gratis aanbod start je de relatie met je toekomstige klant.
Wat je nodig hebt is een gebruiksvriendelijke website die ontworpen is om potentiële klanten te boeien, in beeld te blijven en ze te verleiden tot het opnemen van contact met jou. Alles wat hier niet aan bijdraagt is ondergeschikt.
Hoe scoor jij op deze 7 punten? Mis je nog iets? Ik hoor het graag!
Wil je meer bereiken met je website? Bepaal dan samen met mij via de SUCCESCHECK waar je nu staat en wat voor jou de beste strategie is. Kijk voor meer informatie op www.succescheck.nl .
[divider]
Lees ook deze artikelen:
[related_posts limit="3" image="150"] [divider]
Handig onderzoek! Ik denk dat het voor veel ZZP'ers het ontbreekt aan geld, om direct een goede website te lanceren. Terwijl het vaak toch het belangrijkste visitekaartje is.
Thanks! Ja, veel ZZP'ers zien een website als kostenpost. Wat mij betreft is het een investering die je vele malen terugverdient als je het goed aanpak.