Najaarsdeal: €198 €98
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk deze online cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Zo gebruik je afbeeldingen op je website wèl goed

Ondersteunt dit plaatje mijn artikel?

Je hebt vast wat leuke plaatjes op je website geplaatst. Je pagina’s zien er daardoor mooier uit en het maakt indruk op je bezoekers. Ze blijven langer op je site en zijn eerder geneigd om zich in te schrijven, iets te kopen of om iets anders te doen dat jij graag wilt.

Nu krijg ik vast weer onenigheid met de ontwerpers onder ons: het voorgaande is onzin. Met mooie plaatjes trek je inderdaad de aandacht maar ze zorgen er meestal alleen voor dat de lezer wordt afgeleid van jouw overtuigende teksten.

Kijk maar naar het plaatje hierboven. Waar gaat je aandacht heen?

Zo zet je afbeeldingen wel in je voordeel in:

1. Zet afbeeldingen op de juiste plaats

We hebben de neiging om eerst naar de afbeelding te kijken en daarna pas naar de tekst. Paginatitels die ONDER de afbeelding staan, worden door 10% meer mensen gelezen. Zet plaatjes dus boven de paginatitel. Dat vraagt om wat grafische creativiteit.

Bij een van mijn projecten heb ik dat zo opgelost:

Paginatitels onder de afbeelding worden door 10% meer mensen gelezen.

 

Afbeeldingen links uitlijnen is overigens niet aan te raden. De linker kantlijn is een soort natuurlijk oriëntatiepunt voor onze ogen. Het bevordert de leesbaarheid als je de linker kantlijn niet onderbreekt met een afbeelding.

2. Gebruik altijd een onderschrift onder de afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen voor contrast en daar valt onze blik als eerste op. Tekst komt op de tweede plaats. Onderschriften van afbeeldingen worden daarom 3x betere gelezen dan de rest van de tekst. Nooit meer een afbeelding zonder onderschrift tussen de tekst zetten dus!

En wat schrijf je in het onderschrift? De essentie van je artikel. Die je toch al had geschreven voor de meta-omschrijving van je artikel (SEO dingetje waarover meer in een volgend artikel ).

3. Gebruik alleen afbeeldingen die relevant zijn

Relevantie is de belangrijkste eigenschap van een afbeelding. De meeste plaatjes op websites zijn helaas niet relevant en dus nutteloze aandachttrekkers. Ik ben daar nog niet zo lang achter dus je vindt vast wel een paar niet relevante plaatjes op mijn site. Suggesties ter verbetering zijn altijd welkom!

Relevantie afbeeldingen heb je in 2 categorieën:

  1. Afbeeldingen die het verhaal helpen vertellen
  2. Afbeeldingen die iets demonstreren

Plaatjes die het verhaal helpen vertellen, kun je het beste boven het verhaal plaatsen. Dit wekt de nieuwsgierigheid van de lezer die vervolgens voor een nadere uitleg de tekst gaat lezen. Gebruik de titel van je tekst als onderschrift voor deze afbeelding.

Plaatjes die het verhaal ondersteunen vind je niet zomaar. Gebruik hier liever authentieke fotografie van personages, locaties en gebeurtenissen uit je verhaal en vermijd de algemene nietszeggende foto’s uit beeldbanken (stockfotografie, zoals hierboven).

De tweede categorie is een stuk eenvoudiger. Dit zijn afbeeldingen die iets demonstreren:

  • productfoto’s
  • foto’s van de ‘voor’ en ‘na’ situatie
  • grafieken en diagrammen

Vermijd hierbij:

  • algemene foto’s uit beeldbanken
  • foto’s van slechte kwaliteit
  • drukke en rommelige foto’s

Hoe ga jij om met afbeeldingen?

Kijk na het lezen van dit artikel eens kritisch naar de afbeeldingen op jouw website. Zijn ze functioneel of leiden ze de aandacht af van de belangrijke zaken? Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Plannen om je website te optimaliseren? Maar even geen tijd om het uit te zoeken en professioneel uit te voeren? Overweeg dan eens de Vlot & Goed Strippenkaart. Hiermee heb je altijd snel toegang tot mijn expertise en realiseer je jouw plannen sneller. Omdat je vooraf een urentegoed inkoopt van 4 of 10 uren, ben je voordeliger uit dan “uurtje- factuurtje” achteraf. Meer informatie over de Vlot & Goed strippenkaart.

Plaats een reactie