Kun jij goed uitleggen aan potentiële klanten waarom ze voor jou moeten kiezen?
Ik vond dat niet altijd even makkelijk en moest oppassen dat ik niet in de valkuil viel om alles voor iedereen te willen zijn. Dat werkt vaak ook niet want mensen zoeken een expert die gespecialiseerd is in het oplossen van hun ‘unieke’ probleem. Dus een ondernemer die ‘dat ook weleens gedaan heeft’ lopen ze liever voorbij.
Daarom hameren de marketingexperts op een duidelijke positionering en scherp gedefinieerde Unique Selling Points en Unique Buying Reasons.
De theorie snap ik, maar praktisch gezien kan ik er weinig mee. Heb jij dat ook? Dan helpt deze praktische invuloefening je misschien wel verder:
- Maak in een spreadsheet een tabel met vier kolommen. De eerste kolom noem je ‘Omschrijving’ en je zet hierin alle dingen die iedereen die je website bezoekt zou moeten weten over jouw bedrijf. Schrijf uit je hoofd in korte zinnetjes zoveel mogelijk op. Wat bied je? Welke problemen los je op? Waar onderscheid je je mee? Waarom doe je wat doet? Op welke manier? Wat zeggen klanten over jou? Waar zijn ze enthousiast over? Etc.
- Geef de tweede kolom de naam ‘Belangrijk’. Zet in deze kolom per punt een cijfer tussen de 1-10 waarbij 10 betekent “Het is essentieel dat bezoekers van mijn website dit gelijk weten” en 1 betekent “Dit is in eerste instantie niet echt belangrijk”.
- Geef de derde kolom de naam ‘Uniek’. Zet in deze kolom per punt een cijfer tussen de 1-10 waarbij 10 betekent “Dit onderdeel maakt mij uniek” en 1 betekent “Dit geldt ook voor mijn concurrenten”.
- In de vierde kolom tel je de punten uit kolom 2 en 3 bij elkaar op. Sorteer vervolgens de lijst van hoog naar laag. Neem de bovenste 2 à 3 punten en probeer hier een pakkende zin van te maken. Maak gerust een paar ‘slechte’ versies om lekker op gang te komen. Tevreden over je zin? Gefeliciteerd, je hebt de ‘elevator pitch’ voor je website klaar!
Werkt deze aanpak voor jou? Ik vind het leuk als je jouw ‘elevator pitch’ voor je website deelt via het reactieformulier hieronder.
[button link="http://hrefshare.com/272" color="orange" window="yes"]Deel deze tip op LinkedIN[/button]Je ziet voor plaatsing eerst een concept van het bericht.