Najaarsdeal: €198 €98
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk deze online cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

SEO cursus – maak je website beter vindbaar

Je website beter vindbaar maken? Tijdens de SEO cursus leer je wat SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie is en hoe je dat aanpakt. SEO optimalisatie is niet technisch. Bovenaan in Google komen kun je zelf!

Echte geheimen en trucs zijn er niet, wel veel fabeltjes en verouderde methoden. Snel SEO leren toepassen op de juiste manier, dat leer je tijdens deze SEO workshop.

Eerstvolgende cursus: donderdag 23 januari 2025
Live online training via Zoom (10-13u)
148 excl. 21% BTW

Of start hier direct met de e-learning→

Bekijk de video.
SEO is niet technisch. Na deze training doe je het zelf!

Wat je leert tijdens de SEO cursus

Ik leer je tijdens deze interactieve online SEO cursus graag hoe je SEO wèl op de juiste manier aanpakt en:

  • wat de belangrijkste factoren zijn van een goede vindbaarheid,
  • hoe je de zoekvragen vindt die je doelgroep gebruikt,
  • hoe je goed vindbare content maakt;
  • hoe je met een blog je vindbaarheid enorm kunt verbeteren;
  • welke (AI) hulpprogramma's je nodig hebt,
  • en wat je wel en niet moet doen met backlinks (links richting jouw website).

Voor wie?

De SEO cursus is geschikt voor iedereen die wil leren hoe SEO in 2025 werkt. Je kunt met die kennis je website(s) beter vindbaar maken.

Een greep uit de achtergronden van eerdere deelnemers aan de SEO cursus:

  • Ondernemers (ZZP, MKB)
  • Marketing professionals
  • Communicatiemedewerkers
  • Tekstschrijvers

De SEO cursus kan je ook volgen als je zelf geen website hebt en je SEO vaardigheden wilt toevoegen aan je c.v.

SEO in 2025

Met alleen het plaatsen van populaire zoekwoorden bereik je nog weinig

SEO ('search engine optimisation'), oftewel zoekmachine optimalisatie, is tegenwoordig meer dan het regelmatig op je website laten terugkomen van een handvol dezelfde zoekwoorden. Dit en het toepassen van andere verouderde trucjes kan er zelfs toe leiden dat je slechter vindbaar wordt.

De intentie van de zoeker staat tegenwoordig centraal en Google wil de het beste antwoord bovenaan in zoekresultaten plaatsen. Google kijkt daarom vooral naar de relevantie en de kwaliteit van de informatie op je website.

Contentplan

Je kunt het optimaliseren van je website voor zoekmachines het beste beginnen met een contentplan en daarmee per (vak)gebied, product of dienst voor jezelf de volgende vragen beantwoorden:

  • Wie is de zoeker?
  • Kun je de zoekers naar intentie onderverdelen? Willen ze eerst kennis opdoen? Of willen ze direct iets kopen. Een product? Hulp of advies, of…?
  • Welk contenttype sluit het beste aan bij de zoekvraag? Een informatief artikel, een klantverhaal, een stappenplan, een checklist, een (product)vergelijking…?

Populaire zoektermen en concurrentie

Je richten op populaire (en vaak algemene) zoektermen betekent vaak ook dat er veel concurrentie is en het erg moeilijk gaat worden om in de top 10 van de zoekresultaten te belanden.

Je hebt tegenwoordig meer kans op een hogere positie als je je richt op langere zoektermen (zoekvragen en zoekzinnen). Je hebt dan minder concurrentie en je bent in staat om de zoeker specifieker te beantwoorden. Dit leidt vervolgens weer sneller tot een interactie (bijv. een reactie of contactverzoek) of conversie (bijv. een inschrijving of aanschaf).

De zoekwoord- en concurrentie-analyse per onderwerp is dus ook een belangrijk onderdeel van de contentplanning.

Programma

Tijdens de SEO cursus krijg je heel veel SEO tips en antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is SEO?
  • Wanneer plaatst Google je website hoger in de zoekresultaten?
  • Waarom negeert Google de meta keywords (zoekwoorden) en wat vindt Google dan wel belangrijk?
  • SEO check: wat is nu de status van je website, wat zijn de verbeterpunten?
  • Waar is mijn doelgroep naar op zoek?
  • Hoe maak je vindbare content? Waarom is een blog daarbij een belangrijk instrument?
  • Hoe maak je een SEO contentplan?
  • Hoe kun je spieken bij de concurrent en daar je voordeel mee doen?
  • Hoe gebruik je ChatGPT en Google Gemini voor zoekwoordenonderzoek en het schrijven van originele vindbare content?
  • Google Analytics en Google Search Console, je kunt er veel mee… Maar wat heb je echt nodig?
  • Links naar je website, links binnen je website, links naar andere websites. Wat is slim, en wat kun je beter niet doen?
  • Welke sites zijn interessant om je bij aan te melden?
  • Hoe meet je hoe hoog je staat in Google? Welk programma heb je nodig om je Google ranking te volgen?

Kortom: na afloop van de SEO training weet je wat moet je doen om beter vindbaar te worden en hoe je de resultaten van je zoekmachine optimalisatie meet en volgt.

Het volgen van deze SEO cursus heeft veel voordelen:

  • Na afloop weet je precies wat je nodig hebt (software) en wat je moet doen (aanpak) om je website hoger in Google te krijgen.
  • Daarmee bespaar je een hoop tijd die je anders kwijt bent om het zelf uit te zoeken.
  • Geen onzekerheid meer over of je het wel goed doet.
  • De effecten van je website-optimalisatie zijn meetbaar.
  • De cursus is een mooie 'stok achter de deur' als je wel steeds plannen hebt om iets aan je website te doen, maar het steeds voor je uit schuift.
  • De groep is klein is (maximaal 6 personen) waardoor de cursus interactief blijft.

Data

Deze live online basiscursus SEO kun je volgen (van 10.00u – 13.00u) op de volgende data:

  • Donderdag 23 januari 2025
  • Donderdag 20 februari 2025
  • Dinsdag 18 maart 2025
  • Woensdag 23 april 2025
  • Donderdag 22 mei 2025
  • Dinsdag 24 juni 2025
  • Dinsdag 15 juli 2025

Deze cursus kan ook op maat als individuele training of als incompany training worden verzorgd. De datum en inhoud kunnen we in overleg naar wens bepalen. Vragen hierover? Ik hoor ze graag via martijnbaltes@vlot-en-goed.nl.

Kosten van de SEO cursus

  • Investering: €148 per persoon exclusief 21% BTW

Reviews

Veel gestelde vragen

Is de SEO cursus technisch?

Nee, geen zorgen. Ik leg alles uit in eenvoudige taal en je hebt geen technische voorkennis nodig. SEO draait vooral om kennis van je doelgroep en content, niet om programmeren.

Voor wie is de SEO cursus geschikt?

Ondernemers (ZZP, MKB)
Marketing professionals
Communicatiemedewerkers
Tekstschrijvers

Wat leer ik tijdens SEO cursus?

Hoe je hoger in Google komt
Hoe je meer bezoekers krijgt via Google
Begrijpen hoe zoekmachines werken (er is recent veel veranderd)
Zoekwoorden op waarde schatten
Wat long tail zoekwoorden zijn en waarom ze zo belangrijk zijn
Hoe je bruikbare zoekwoorden vindt
Hoe je een contentplan maakt
Hoe je zoekwoorden in je content verwerkt (is niet meer zoals vroeger)
Hoe je concurrentie beoordeelt en benut
Wat je nodig hebt om je SEO inspanningen te kunnen meten
Welke veelvoorkomende fouten je beter niet kunt maken

Kan ik SEO beter uitbesteden?

Je kunt het beter zelf doen is mijn ervaring. Mocht je SEO toch uitbesteden dan heeft het zeker zin om deze cursus te volgen omdat je dan de basisprincipes beter begrijpt. Je bent daardoor een slimmere opdrachtgever die de toegevoegde waarde van de ingehuurde specialist goed kan beoordelen.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimisation. Door SEO toe te passen op je website kom je hoger in zoekmachines zoals Google en wordt je beter gevonden. Hoger komen in Google betekent meer bezoekers op je website.

Andere vragen?

Twijfel je nog en heb je vragen of de SEO cursusBel of mail gerust!