Heel bekend, vaak vergeten… De call-to-action op je webpagina of in je e-mailnieuwsbrief. Met andere woorden: help je een bezoeker/lezer een stapje verder met een duidelijke knop op link?
Als je onduidelijk bent over wat je graag wilt van een bezoeker/lezer:
- inschrijven,
- kopen,
- downloaden,
- doneren,
- contact opnemen…
…dan zal de respons op je website of nieuwsbrief ook tegenvallen.
”Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, dan krijg je iets anders.”
– De wet van Sinterklaas – Rob de Best
Voordelen van de call-to-action
Een call-to-action heeft twee belangrijke voordelen:
- Lezers komen een stapje verder in het verkooptraject (know, like, trust, try, buy, buy more, refer).
- Je kunt er de effectiviteit van je webpagina of e-mailnieuwsbrief mee meten. Het aantal klik op de kop of link zegt vaak iets over de kwaliteit van je schrijfsels…
Een link of een knop?
Een gewone tekstlink kan net zo effectief zijn als een knop zolang je er maar voor zorgt dat de link opvalt. En de link “ouderwets” onderstrepen verhoogt ook de kans dat mensen er op klikken omdat dit naast de knop nog steeds de meest herkenbare verschijningsvorm is van iets waar je op kunt klikken.
Zorg ervoor dat de link of knop goed opvalt ten opzichte van de rest van de pagina. Hoe groter de knop, hoe meer kliks. Hetzelfde geldt voor de kleur: als deze afwijkt van de huisstijl, valt de call-to-action meer op. Let goed op andere opvallende elementen op je pagina want deze kunnen gaan concurreren met je belangrijkste knop of link en daardoor gaat de respons weer omlaag.
De tekst van de call-to-action
“Klik hier…” zie je vaak als call-to-action. Dat kan werken als er de juiste (opvallende) aanmoedigende teksten omheen staan. Vaak werk het beter om specifieker te zijn met dit soort tekstjes:
- Aanmelden
- Doneren
- Downloaden
- Bekijk het product
- Bekijk de aanbiedingen
Of denk er het zinnetje “Ik wil…” voor, want dat hebben mensen vaak (onbewust) in hun hoofd als ze iets online aan het lezen zijn:
- Het e-book downloaden
- De aanbieding bekijken
- Verder lezen
Plaatsing van de call-to-action
Misschien heb je dit weleens gehoord: “Zorg ervoor dat je call-to-action boven de vouw staat!”. De term “boven de vouw” komt uit de krantenwereld. Het belangrijkste artikel is het eerste artikel op de voorpagina en is ook zichtbaar als de krant gevouwen is.
Op een website is ‘boven de vouw’ het gedeelte dat direct zichtbaar is bij aankomst vlak voordat je als bezoeker besluit om verder te scrollen.
Maar waarom nu de call-to-action BOVEN de vouw plaatsen? Het lijkt toch het meest logisch om de knop (of link) onderaan de pagina te plaatsen want dan heeft de bezoeker je “voorstel” helemaal kunnen lezen. Maar de call-to-action ook bovenaan, en bij langere teksten ook tussendoor plaatsen, is een goed idee. Dan hoeft een lezer nooit ver te scrollen als hij of zij over wil gaan tot actie.
Knoppen toevoegen aan een WordPress website
Bekijk deze korte video en je weet hoe je in WordPress een knop toevoegt aan je webpagina:
Een knop toevoegen aan je MailChimp e-mailnieuwsbrief
De ‘drag-and-drop’ editor van MailChimp bevat ook de ‘button’ als content-element. Zo voeg je een knop toe aan je e-mailnieuwsbrief:
Meten is weten
Het mooie van digitale media is dat je perfect kunt zien op welke links het meest is geklikt. En de benodigde programma’s zijn vaak gratis, zoals Google Analytics voor je website en MailChimp voor je e-mailnieuwsbrieven.
Zo zie je in Google Analytics welke pagina’s van je website het meest populair zijn en hoe vaak er op een pagina op een link werd geklikt:
En in MailChimp vind je op deze manier het overzicht met daarin de populairste links in je nieuwsbrief:
[divider]Lees ook deze artikelen:
[related_posts limit="3" image="150"] [divider]