Ben je bezig met MailChimp? Of ben je van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan?
Ik hoor graag van je waar je tegenaan loopt.
Laat hieronder via het reactieformulier je vragen achter. Ik streef ernaar om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden in de vorm van nieuwe gratis MailChimp tips hier op de site. Heb je eerder al de gratis MailChimp handleiding gedownload? Dan ontvang je de nieuwe tips direct na verschijning in je mailbox.
Alvast bedankt voor je bijdrage!
Met vriendelijke groet,
Martijn Baltes
Hallo Martijn, ik wil via MailChimp foto's versturen naar klanten voor hun website. Hoe doe ik dit, zodat ze deze zelf kunnen downloaden?
Groetjes, Monique van Strien
Hi Monique, net even een filmpje gemaakt waarin ik uitleg hoe je in een MailChimp nieuwsbrief foto's via een link of knop beschikbaar kunt stellen als download:
https://www.screencast.com/t/0VeRrUxzWYs
Beste Martijn, hoe kan ik de data juist zetten want als ik een contactpersoon toevoeg staat de data en tijd niet juist?
De juiste tijdzone stel je binnen MailChimp als volgt in: https://www.screencast.com/t/25xTNe8MaS
Als ik een uitnodiging klaar heb staan die ik eerder heb gemaild maar nu met andere adressen moet versturen hoe doe ik dat dan snel?
Beste Sanne,
Een MailChimp nieuwsbrief nogmaals versturen, maar dan naar een andere lijst met mailadressen, gaat als volgt:
https://vimeo.com/261280582
Hallo Martijn,
Is het mogelijk de campaign in MailChimp er uit te laten zien ales een 'gewone' mail, dwz niet in een kolom die in het midden staat, maar meer als een mail die je met Outlook bv maakt? (en nee, niet met de platte tekst-functie ;)).
Wel grappig trouwens dat je zelf YMLP gebruikt.
Hi Astrid, dat is mogelijk met de 'Simple Text' template. Dat kun nadat je een gewone e-mail campaign bent gestart, als eerste stap kiezen in de campaign builder via 'Design Email'.
Beste Martijn,
Het is inmiddels goed gelukt! Je video heeft me verder enorm geholpen. Bedankt daarvoor!!
Dennis
Beste Martijn,
Vorige week heb ik onze nieuwsbrief verstuurd en nu blijkt niet iedereen deze te hebben ontvangen, in het rapport staat dat het wel is verstuurd. Ik heb nu naar één adres een testmail gestuurd en deze is wel ontvangen.
Vriendelijke groet,
Willy
Beste Willy,
Een veel voorkomende oorzaak van het niet aankomen van nieuwsbrieven is dat ze (in technisch opzicht) als spam worden gezien door de ontvangende mailserver. Je heeft daar als verzender weinig controle over. Een paar maatregelen die je kunt nemen vind je in dit artikel: https://www.vlot-en-goed.nl/mailchimp-nieuwsbrief-als-spam-wordt-gezien/
Met vriendelijk groet,
Martijn Baltes
Hallo Martijn,
Voor het eerst loop ik tegen een bug aan bij de inhoud van de nieuwsbrief. Woorden worden automatisch veranderd en deze kan ik niet aanpassen. Zo wordt "of" in "van" veranderd en "adviseren" in "antwoorden". Onlangs heb ik een 2e account aangemaakt. Bij dit account gebeurt hetzelfde. Weet jij een oplossing? Alvast super bedankt!
Beste Cindy,
Soortgelijke MailChimp problemen heb ik eerder voorbij zien komen. Toen lag het aan Google Translate. Als je de Chrome browser gebruikt dan helpt deze tip je waarschijnlijk verder:
https://www.vlot-en-goed.nl/mailchimp-functioneert-niet/
Ik heb net je supertoegankelijke filmpje over GDPR bekeken, over het toestemming laten geven voor het ontvangen van email, nieuwsbrief e.d., ik heb precies gedaan wat je op het fimpje laat zien, maar als ik dan de campagne bekijk en druk op de link 'update profile' / dan komt deze zin bovenin te saan
List member profiles cannot be updated from test campaigns or archive pages
Terwijl het in het update profile form zelf wel goed staat.
Heb je enig idee hoe ik dit kan veranderen?
Bedankt!
Met vriendelijke groet,
Eva de Vries
Beste Eva,
De 'update profile' link werkt nog niet als je de optie 'Send a test email' gebruikt. Pas als de Campaign via de 'Send' knop daadwerkelijk naar de hele lijst (of een deel daarvan) is gestuurd, dan wordt die functie actief. Je kunt het wel testen door jezelf aan de mailinglijst toe te voegen en dan een Campaign naar jezelf te sturen. Bij het onderdeel 'Recipients' van de Campaign kun je rechts naast de lijstselectie kiezen voor de optie "Group or new segment" en dan bij de conditions kiezen voor E-mailadres is info@evastreehouse.nl.
Groet, Martijn
Hoi Martijn,
Momenteel maak ik gebruik van een gratis MailChimp account.
Ik wil een nieuwe lijst met contactpersonen maken alleen krijg ik de melding
'You've hit your audience limit'. Ik weet dat de limiet 2.000 is, daarom heb ik alle lijsten met contactpersonen al verwijderd maar nog steeds kan ik 'create audience' niet aanklikken.
Hopelijk kan jij mij helpen.
Groetjes Emily
Hoi Emily,
Ca. 2 weken geleden heeft MailChimp een grote update uitgevoerd. Sinds dat moment heb je in het gratis account nog maar 1 Audience tot je beschikking. Meerdere Audiences aanmaken kan alleen in de betaalde varianten.
Binnen een Audience kun je nog wel de functie 'Groups' gebruiken om je doelgroepen op te splitsen.
Groet, Martijn
Beste Martijn,
In een report van een nieuwsbrief zie ik onder 'Subscribers with most opens' dat sommige lezers het wel meer dan 180 keer hebben geopend, terwijl dit praktisch bijna onmogelijk is. Een subscriber ken ik en ik weet dat ze niet, zoals het rapport aangeeft, de nieuwsbrief vier keer in een minuut heeft geopend. Weet jij hoe dit kan?
Groet,
Petra
Beste Petra,
Dat klopt inderdaad niet. De oorzaak is waarschijnlijk dat het mailprogramma van die specifieke ontvanger, de mail automatisch opent, bijvoorbeeld in een 'preview' waar de ontvanger langs scrollt. Dat wordt dan ook doorgegeven als 'open' aan MailChimp.
MailChimp registreert een 'open' als het onzichtbare plaatje (witte pixel op witte achtergrond) dat in elke nieuwsbrief zit, wordt opgevraagd door een mailprogramma. Dat gebeurt dus in sommige mailprogramma's ongemerkt, zonder dat de ontvanger de mail daadwerkelijk opent. Gelukkig komt dit weinig voor en zijn de reports behoorlijk betrouwbaar.
Hoe pas je het beeld aan dat je ziet wanneer je een nieuwsbrief deelt op Facebook?
Beste Cristel, het beeld en de tekst van de nieuwsbrief die zichtbaar worden op Facebook kun je in een Campaign toevoegen bij het onderdeel Social Cards. Meer info vind je hier.
Ik doe het via social cards en daar ziet het er goed uit, maar eens ik het deel op Facebook, neemt hij telkens het oude beeld terug.
Beste Cristel, Facebook ververst de link-informatie (beeld en tekst) inderdaad niet direct. Je kunt dat versnellen door stap 3 uit dit artikel uit te voeren.
Beste Martijn,
Ik kan een mailadres van mijzelf welke per ongeluk is ge-unsubscribed niet meer aanmelden.
Heb het al geprobeerd om via onze website dit in te vullen maar hij wordt niet verwerkt,
Heb jij een oplossing?
Beste Geeske, lukt het misschien met de onderstaande tip om die persoon weer toe te voegen aan de Audience?
Unsubscribers weer toevoegen aan je Audience
Hallo Martijn,
Ik heb een raar probleem met mijn nieuwsbrief. Opeens beschouwt Mailchimp sommige woorden in de mail als Engels en vertaalt die naar het Nederlands. Zo werd de tekst: een nieuw lid opeens: Een nieuw deksel. De naam Dick vertaalt hij naar een bekend 3 letterwoord dat met een L begint. Dat laatste is het ergst, die lezer ben ik heel gauw kwijt. Zo staat hij ook in de contactenlijst en laat zich niet corrigeren. Elke keer komt het L-woord terug. Ik heb zijn voornaam nu maar bij de achternaam gezet maar ik vind dit geen goede oplossing.
Waarschijnlijk heb ik ergens een vertaaloptie aangezet met een sneltoets. Maar waar?? En hoe weer uit te zetten. Ik zou het heel erg waardelen als je een oplossing voor me hebt.
Ik gebruik de gratis versie voor onderlinge nieuwsdeling van leden van een kleine club. Er staat geen link op onze website om in te schrijven. Alle contacten heb ik zelf ingevoerd.
Beste Tineke,
Als er opeens automatisch teksten worden vertaald, dan komt dat waarschijnlijk doordat je werkt met de Chrome browser en heb je Google Translate (ongemerkt) ingeschakeld. MailChimp functioneert dan niet goed.
Google Translate uitschakelen lost de problemen meestal op. Hier vind je een nadere toelichting: https://www.vlot-en-goed.nl/mailchimp-functioneert-niet/
Hopelijk lost dat je probleem op!
Groet, Martijn
Hallo Martijn,
In een popup verscheen de mogelijkheid om mailchimp automatisch te laten vertalen in het NL. Dit blijkt dramatisch en ook niet alle mogelijkheden werken nog zoals het moet.
Kortom, ik wil dit ongedaan maken. Ik heb wel gevonden dat ik in de formbuilder via translate it de taal weer op Engels kan zetten, maar mailchimp blijft in zijn geheel Nederlands. En het blijft niet goed functioneren.
Hoe los ik dit op?
Beste Marga,
Vaak is Google Translate in de Chrome browser de boosdoener. Mogelijk lost deze uitleg het probleem op:
Google Translate uitschakelen
Goedemiddag Martijn,
In opdracht van een klant heb ik een nieuwe template in HTML laten verzorgen. Nu valt de klant erover dat als men een Mailchimp nieuwsbrief in Outlook ontvangt en deze doorstuurt naar een ander het design af gaat wijken. Dus het doorgestuurde bestand ziet er afwijkend uit. Ander formaat foto's, andere kleuren heading etc.
Beste Machteld,
Outlook en ook Gmail worden inderdaad eigenwijs als je nieuwsbrieven doorstuurt. Daar is helaas niets aan te doen vanuit Mailchimp, is mijn ervaring. Ook niet bij gebruik van de standaard templates.
Wat ik wel vaak doe om ontvangers de netjes opgemaakte versie van de nieuwsbrief te laten vinden is het volgende:
In de header van de mail de koptekst met link naar de webversie opnemen, met een tekst als "Niet goed leesbaar? Klik hier."
En een 'Forward to a friend' link of knop opnemen in de nieuwsbrief met als tekst ("Stuur deze nieuwsbrief door"). Iemand die daarop klikt stuurt de link naar de webversie door met een vriendelijk berichtje (aan te passen via Form builder > Sign up forms). Meer info over de optie vind je hier: https://mailchimp.com/help/add-the-forward-to-a-friend-link/