Als je een contactformulier beschikbaar stelt op je website en een bezoeker maakt daar gebruik van, dan gebeurt er het volgende:
- De bezoeker vult het contactformulier in
- De bezoeker klik op de knop "Versturen"
- De bezoeker ziet een bevestiging als "Bedankt, we nemen binnen 3 werkdagen contact met je op" op de contactpagina verschijnen
- WordPress gebruikt de mailfunctie van de webserver om het bericht naar jou te mailen
- Jij ontvangt het bericht in je mailbox
Soms werkt het contactformulier niet
Bij stap 4 gaat het nog weleens mis: het bericht wordt niet verstuurd door de webserver. Je krijgt daar geen melding van en je mist dit bericht dus compleet.
Hoe kan dat?
Meestal wordt dit probleem veroorzaakt doordat je hosting provider de mailfunctie van je website goed heeft beveiligd. Misschien wel zo goed dat er af en toe berichten, die binnenkomen via je contactformulier, niet worden doorgestuurd naar jouw mailbox.
Waarom?
Omdat de mailfunctie van WordPress een geliefd doelwit is van hackers. Ze maken er graag gebruik van om spam mails te versturen zonder dat jij daar iets van ziet op je website. Maar ondertussen belandt jouw domeinnaam op steeds meer blacklists. Niet goed voor je reputatie en ook je gewone e-mails kunnen er vaker door in de spambox belanden.
Dus goed dat de meeste hosting providers de mailfunctie scherp in de gaten houden. Alleen jammer dat je daardoor misschien af en toe een bericht mist.
Maar daar is natuurlijk een oplossing voor.
Ingezonden berichten opvangen in WordPress
Om ervoor te zorgen dat je geen enkel bericht meer mist dat wordt ingezonden via het contactformulier op je website, kun je een soort inbox toevoegen aan je WordPress Dashboard.
Als je de Contact Form 7 plugin gebruikt, dan kun je dat doen door de gratis Flamingo plugin toe te voegen. Deze plugin is overigens gemaakt door dezelfde ontwikkelaar als de Contact Form 7 plugin dus het zit wel goed met de integratie, support en de updates.
Nadat je de Flamingo plugin hebt geïnstalleerd, kun je de via het contactformulier binnengekomen berichten vinden in de linker kolom van je WordPress Dashboard via Flamingo » Ingekomende berichten:
Je mailbox + Flamingo = geen bericht meer missen
Doorgaans komt 95% van de via het contactformulier ingezonden berichten netjes binnen in je mailbox. En als je 1x per week in WordPress via Flamingo alle berichten bekijkt, dan weet je zeker dat je niets gemist hebt!