Je komt ze vaak tegen op websites, de zogenaamde ‘sliders’. Van die plaatjes die om de paar seconden veranderen. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: zo’n ‘slider’ werkt vaak niet in je voordeel.
6 redenen waarom ‘sliders’ meestal niet werken:
- Sliders gaan te snel. In de ogen van de bezoekers gaat het zo: er komt een stukje interessante informatie voorbij en, flits weg ….. en er staat een nieuw plaatje met nieuwe informatie, maar geen mogelijkheid om terug te keren naar vorige.
- Sliders bevatten geen nuttige informatie. Vaak worden ze alleen gebruikt om een ‘lust voor het oog’ te zijn. En plaatjes zonder tekst op de verkeerde plaats leiden af van jouw overtuigende teksten zoals je kunt lezen in mijn eerdere artikel “Zo gebruik je afbeeldingen op je website wèl goed”.
- Bezoekers hebben geen invloed op de slider. Meestal zijn er geen knoppen waarmee je heen of terug kunt gaan. Of ze zijn te klein, of de slider gaat na een paar seconden toch weer z’n eigen gang.
- Sliders nemen waardevolle ruimte in beslag. Ze staan vaak linksboven, of bovenin over de gehele breedte. De plek waar bezoekers het eerst kijken naar het ‘wat’, ‘waarom’ en ‘hoe’ van jouw onderneming. En als dat niet binnen een paar seconden duidelijk is, dan is het ‘Back-to-Google’ en op naar de site van de concurrent.
- Sliders werken niet altijd. Met een slider voeg je een extra stukje techniek toe aan je site dat waarschijnlijk niet in alle (mobiele) browsers werkt.
- Sliders sturen je de verkeerde kant op. Iets dat je op veel websites overkomt: je klikt op de slider en je komt op een pagina uit die je totaal niet had verwacht.
Ik raad je af om zomaar een slider te gebruiken. Maak eerst een lijstje van de onderdelen die je op de homepage van je website wilt plaatsen en bepaal daarna hoe je ze het beste kunt positioneren. Geef elk onderdeel een titel, een korte samenvattende tekst en een ‘lees meer’ linkje en zet zo onder elkaar. Teksten onder elkaar worden beter gelezen. Gelijksoortige onderdelen naast elkaar ‘vechten’ om de aandacht en dwingen de lezer onbewust om te kiezen.
Meten is weten
Natuurlijk zijn dit geen wetmatigheden, het zijn praktijkervaringen. Een bewust toegepaste slider kan prima functioneren. Test je homepage met en zonder slider en bepaal wat de beste resultaten oplevert.
Je wilt toch een slider op je website zetten?
Zorg dan hiervoor:
- Elke afbeelding bevat een korte tekst en een ‘lees meer’ link. Daarmee maak je duidelijk wat je kunt verwachten op de vervolgpagina.
- Afbeeldingen linken naar een logische vervolgpagina.
- Bezoekers kunnen de slider beïnvloeden: via een pauzeknop en grote navigatieknoppen om heen en terug te gaan.
Tot slot:
Bewegende plaatjes op je homepage leveren meestal meer problemen op dan resultaten en kunnen frustrerend werken voor bezoekers omdat ze er geen invloed op hebben.
Bepaal eerst wat de belangrijkste onderdelen van je homepage zijn (tekst!) en welke navigatie het beste past bij de doelstelling van jouw website. Past een slider in dat plaatje? 😉
Wat ik je wil vragen….
Gebruik jij een slider op je website? Waarom? En wat zijn de resultaten? Kijk eens een paar keer mee met mensen die je website voor het eerst gebruiken. Doen ze wat je verwacht?
Ik ben benieuwd en vind het leuk als je hieronder je bevindingen deelt!
Plannen om je website te optimaliseren? Maar even geen tijd om het uit te zoeken en professioneel uit te voeren? Overweeg dan eens de Vlot & Goed Strippenkaart. Hiermee heb je altijd snel toegang tot mijn expertise en realiseer je jouw plannen sneller. Omdat je vooraf een urentegoed inkoopt van 10, 20, 30 of 40 uren, ben je voordeliger uit dan “uurtje- factuurtje” achteraf. Meer informatie over de Vlot & Goed strippenkaart.