Najaarsdeal: €198 €98
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk deze online cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Hoe je snel 10 klantgerichte blogartikelen schrijft

idee, lamp, ingeving
Geen idee voor je volgende blogartikel? Denk dan aan de misstappen die jouw doelgroep doorgaans maakt bij het aanpakken van hun problemen.

Goede blogartikelen versterken je imago als expert en je bouwt een relatie op met je lezers. Trouwe lezers zijn je vrienden en van vrienden maak je makkelijker klanten dan van vreemden zoals je kunt lezen in mijn eerdere artikel "Start een blog en maak vrienden met je website".

Succesvolle bloggers weten ook dat mensen gewoontedieren zijn en publiceren daarom met een vaste frequentie (tenminste 1x per maand) en vaak ook op een vaste dag en tijdstip.

Maar wat doe je als je ideeën voor nieuwe blogartikelen niet met dezelfde frequentie komen? Een keertje overslaan? Een minder goed artikel schrijven? Voor hobbyisten is dat een optie, maar niet voor jou als ambitieuze ondernemer. Je kent ondertussen de kracht van je blog als marketinginstrument.

In dit artikel leg ik je uit hoe je eenvoudig in één keer een serie nieuwe blogonderwerpen bedenkt en hoe je een blogartikel het beste kunt indelen.

Stap 1. Een snelle brainstorm over de uitdagingen van je doelgroep

Neem een gemeenschappelijke uitdaging  van je doelgroep in gedachten.  Een snelle manier om die te vinden is door jezelf de volgende vraag te stellen: “Wat zijn de belangrijkste zorgen, angsten en problemen van mijn potentiële klanten?”.

Stel dat je een coach bent die mensen helpt met hartklachten. Na een snelle brainstorm bedenk je dat een hoge bloeddruk een veel voorkomend probleem bij hen is. Ze krijgen dan vaak van de dokter het advies om gezonder te eten, meer te bewegen en stress te vermijden.

Stap 2. Bedenk 10 misstappen die mensen maken om het probleem op te lossen

Jouw doelgroep is in eerste instantie vol goede moed en onderneemt allerlei acties om het probleem op te lossen. Door gebrek aan kennis en ervaring blijft het bij losse acties en zijn er geen blijvende resultaten. Ze pakken het verkeerd aan. Deze misstappen zijn uitstekende onderwerpen voor een blogartikel.

In ons voorbeeld over mensen met een hoge bloeddruk kun je denken aan de volgende activiteiten die vaak mislukken:

  1. Naar de sportschool gaan;
  2. Minder zout eten;
  3. Minder verzadigde vetten eten;
  4. Proberen om vaker rustig aan te doen;
  5. ….

Stap 3. Schrijf per activiteit een blogartikel

Door per activiteit een blogartikel te schrijven krijg je meer focus en gaat het schrijven makkelijker en sneller.

In het artikel over de activiteit “Naar de sportschool gaan” kun je uitleggen waarom dit vaak mislukt. Bijvoorbeeld omdat een het veel tijd kost en moeilijk vol te houden is als je het alleen doet.

Gebruik voor je blogartikel de volgende indeling:

  1. De inleiding: beschrijf in het kort hoe je doelgroep het probleem  verkeerd aanpakt en wat de nadelige gevolgen zijn.
  2. Geeft tips en opdrachten om het probleem op de juiste manier aan te pakken.
  3. Geef voorbeelden en vertel verhalen. Met een verhaal houd je de aandacht van de lezer beter vast en verhalen worden beter onthouden.
  4. De conclusie: vat het probleem en de oplossing samen.
  5. Nodig de lezer uit om te reageren op je blog. Dit is ook een goed moment  om de lezer een beetje uit te dagen. Vraag ze om je tips in de praktijk te brengen en daarna hun ervaringen te delen op je blog.

Dit kunnen de tips zijn in ons voorbeeldartikel over de mensen met een hoge bloeddruk, die hun voornemen om naar de sportschool te gaan niet volhouden:

  • Bedenk vormen van beweging die je leuk vind;
  • Begin met 3x een half uur per week;
  • Kijk kritisch naar je tijdsbesteding. Kun je tijd bijvoorbeeld tijd vrijmaken door minder TV te kijken?
  • Kun je iemand vinden om samen mee te sporten? Om het leuker te maken en om elkaar te motiveren om door te gaan.

Door te schrijven over de mislukte pogingen van jouw doelgroep, laat je zien dat je hun situatie kent. Door tips te geven voor een succesvolle aanpak laat je zien dat jij de expert bent die hun problemen kan oplossen.

Deze manier van bloggen zorgt ervoor dat je de taal van je doelgroep blijft spreken en ze gaan je zien als DE probleemoplosser in jouw vakgebied.

Samenvattend:

Door te bloggen versterk je jouw imago als expert en bouw je een relatie op met de lezers. Het vertrouwen in jou als probleemoplosser neemt toe en ze zullen sneller contact met je opnemen.

Als je gaat bloggen doet dat dan minimaal 1x per maand en schrijf in de taal van je doelgroep. De methode in dit artikel helpt je om snel een aantal blogonderwerpen te bedenken en om het artikel zó op te bouwen dat je de aandacht vasthoudt.

Tot slot mijn vragen aan jou:

Lukt het jou om regelmatig een blogartikel te schrijven? Waar heb je problemen mee? Met de techniek: het koppelen van je blog aan een mailprogramma en de social media? Het bedenken van onderwerpen? Je schrijfstijl?

Ik hoor het graag!

Hartelijke groet, Martijn.

Heb je regelmatig nieuwe ideeën voor je website? Maar even geen tijd om het uit te zoeken en professioneel uit te voeren? Overweeg dan eens de Vlot & Goed Strippenkaart. Hiermee heb je altijd snel toegang tot mijn expertise en realiseer je jouw plannen sneller. Omdat je vooraf een urentegoed inkoopt van 10, 20, 30 of 40 uren, ben je voordeliger uit dan “uurtje- factuurtje” achteraf. Meer informatie over de Vlot & Goed strippenkaart.

4 gedachten over “Hoe je snel 10 klantgerichte blogartikelen schrijft”

  1. Ik maak elke 2 weken een nieuw blog. Mijn ideeën krijg ik door mijn klanten en door alles wat ik lees in andere blogs, tijdschriften en kranten. Ik bewaar artikelen zodat ik altijd een onderwerp heb. Jouw tips ga ik zeker ook toepassen.
    Vaak ben ik een blog aan het schrijven en dan zie ik in dat ik zoveel te melden heb dat ik er wel 2 blogs van kan maken! Dan heb ik de volgende blog ook meteen.
    Zelf vind ik dat het schrijven me goed af gaat. Kijk maar op http://www.individuo.nl/blog/
    Ik denk dat het goed is als ik vaker zou twitteren over mijn blogs om zo meer lezers te krijgen. Hier wil ik nog een systeem voor gaan bedenken.

    Beantwoorden
    • Dankjewel, Joyce! Goede tip om blogs te beperken tot één onderwerp, dan houdt de lezer het overzicht en is de kans groter dat ze het artikel helemaal lezen en er iets mee doen. En bij mij werkt het ook zo: als ik iets hoor of lees dat interessant is voor een blogartikel, dan maak ik gelijk een aantekening of sla het artikel op. Evernote is daar een perfect programma voor. En de WordPress Tweet Old Post zou je kunnen gebruiken om je eerdere artikelen regelmatig voorbij te laten komen op Twitter. Of Tweetdeck en Hootsuite. Daar kun je een lijst quotes in klaar zetten met een link naar een bijpassend blogartikel.

      Beantwoorden

Plaats een reactie