Een krachtige boodschap is het belangrijkste ingrediënt om je website aantrekkelijk te maken. Direct gevolgd door gebruiksvriendelijkheid.
Daarom om vraag aan jou: “Is jouw website eenvoudig te begrijpen of haken bezoekers af om dat ze de weg kwijt raken?”.
In dit artikel beschrijf ik zeven symptomen van een verwarrende website en geef ik drie tips om dit op te lossen.
Symptoom 1: Je vraagt je af je website wel duidelijk genoeg is
Als je jezelf dat afvraagt, dan is de kans groot dat je website inderdaad verwarrend is.
Stel je het tegenovergestelde eens voor: je weet zeker dat je website niet verwarrend is omdat je precies weet wat er op moet staan, waar het moet staan, wat je op de belangrijkste plek zet en je weet waar je de bezoeker naartoe wilt leiden. Je weet welke doelstellingen je hebt met je website, je meet de resultaten en je gebruikt dit om je website te verbeteren.
Als je dat vertrouwen niet hebt, dan is er werk aan de winkel en is het tijd voor een verbeterplan.
Symptoom 2: Je moet je inspannen om de teksten te kunnen lezen. De tekst is te klein.
Een website met veel kleine letters vraagt een extra inspanning van je bezoeker. Mensen hebben weinig geduld bij het lezen van websites. In het algemeen geldt: hoe jonger de doelgroep, hoe korter de aandachtspanne en hoe ouder de doelgroep hoe groter de aversie tegen kleine letters.
Symptoom 3: De bezoeker heeft instructies nodig bij het gebruik van de website
Als je website niet in enkele seconden te begrijpen is, en als je de neiging hebt om uit te leggen hoe je website werkt, dan is de opbouw van je website waarschijnlijk te ingewikkeld.
Symptoom 4: Het navigatiemenu bevat meer dan een handvol links
Op de meeste sites is een hoofdmenu met een handvol links voldoende om de weg te wijzen. Heb je meer links, dan wordt het als snel verwarrend voor de bezoeker.
Bezoekers krijgen een totaalbeeld van je website door snel hun blik te laten gaan over het navigatiemenu. Als de menu-onderdelen onduidelijke namen hebben, te lang zijn of verstopt zitten in een uitklapmenu, dan ervaart de bezoeker je website als onduidelijk en zal hij overwegen om terug te gaan naar Google om een prettigere website te vinden.
Naast het beperken van het aantal links zorg je ook voor meer overzicht door één navigatiemenu te hebben op je website. Soms kan het handig zijn om nog een tweede menu op te nemen in de zijbalk van de pagina.
Symptoom 5: Je hebt nog nooit meegekeken als iemand je website raadpleegt
Dit is echt een ‘eye-opener’. Wanneer je een ander je website ziet gebruiken kun perfect zien of je website effectief is. Waarschijnlijk kom je er achter dat het nog een stuk duidelijker en eenvoudiger kan.
Vraag eens aan drie mensen om je website te gebruiken als jij meekijkt. Je kunt dan de volgende vragen stellen:
- Wat zie je op deze pagina, wat valt je het meest op?
- Waar zou je als eerste op willen klikken? Wat denk je dat er gebeurt?
- Klik daar eens op.
En je begint op de volgende pagina weer bij vraag 1.
Of geef een gerichte opdrachten zoals deze: “ Zoek een leuke workshop en schrijf je in” en vraag ze om hardop te denken.
Zo kun je klik voor klik ervaren hoe iemand met je website omgaat en daaruit afleiden wat je zou kunnen verbeteren.
Symptoom 6: Je gebruikt veel verschillende letterstijlen
Met letterstijlen bedoel ik lettergrootte, lettertype, font en kleur.
Meestal is één stijl voor de kopteksten en één stijl voor de paragrafen voldoende. Dit geeft een rustig beeld en bevordert de leesbaarheid. En als je dan de ‘call-to-action’ (bijvoorbeeld een knop richting een contact- of inschrijfformulier) wel afwijkend opmaakt, valt deze extra op.
Symptoom 7: Je vindt dat alles op je website belangrijk is
Als je vindt dat alle informatie op je website belangrijk is, en je wilt aan elk onderdeel aandacht besteden op je homepage via een link, een plaatje of een stukje tekst, dan is je homepage al snel erg vol, rommelig en verwarrend.
Alles vraagt op die manier om de aandacht waardoor er niets meer echt opvalt. Dus ook je belangrijkste ‘call-to-action’ niet.
3 manieren om verwarring te voorkomen
- Weet wat je met je website wilt bereiken. Wat is de belangrijkste ‘call-to-action’ van je website? Zorg ervoor dat die prominent aanwezig is op meerdere plekken. Geef het misschien zelfs een plekje in de hoofdnavigatie.
- Test je website. Laat drie mensen je website gebruiken en laat ze daarbij hardop denken. Dit zal je belangrijke aanwijzingen geven voor het optimaliseren van je website.
- Halveer alles. Maak je zinnen eenvoudiger, verminder het aantal keuzes zoals links, knoppen en menu-items. Maak paragrafen smaller. Zo kun je meer witruimte toevoegen tussen de pagina-onderdelen waardoor je website rustiger, overzichtelijker en duidelijker wordt.
Samenvattend
Je stelt vast ook op prijs als iemand heeft geprobeerd om een website (of elk ander technisch hulpmiddel zoals een computer, telefoon of software etc.) te maken met jouw behoefte aan gemak en snelheid in gedachten?
Dat kun je ook voor een ander doen door je website minder verwarrend te maken met de tips uit dit artikel. Je zult dan merken dat meer mensen via je website contact met je opnemen, zich inschrijven of iets kopen.
Mijn vraag aan jou…
Wat is jouw belangrijkste inzicht na het lezen van dit artikel? Welke verbeterpunten zie je op jouw website? En ga je mensen vragen om je website te testen in jouw aanwezigheid?
Je reactie op dit artikel is welkom en kun je plaatsen via het formulier hieronder.
Ik laat net een nieuwe website maken. Met minder content, meer overzicht en gerichtere doelen.
Handige tips, dank je wel!