Najaarsdeal: €198 €98
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk deze online cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

MailChimp update: double opt-in blijft standaard in de EU

***UPDATE 30/10/2017*** Je hoeft niets te wijzigen in MailChimp. In tegenstelling tot het eerdere bericht, blijft 'double opt-in' binnen de EU de standaard inschrijfprocedure die MailChimp hanteert. Ze waren niet op de hoogte van de aankomende General Data Protection Regulation (GDPR). Dat hebben ze snel recht getrokken. Meer info daarover vind je hier.

Ook als je de in dit artikel beschreven wijziging al had doorgevoerd, hoef je niets te doen.

Tip: check toch even wat er wel en niet voorbijkomt aan bevestigingspagina's en bevestigingmails als je jezelf inschrijft voor de nieuwsbrief. Dan weet je of je inhoudelijk iets wilt aanpassen binnen MailChimp. De stappen in het aanmeldproces zie je in de onderstaande afbeelding en vind je in MailChimp bij de lijstinstellingen onder Sign Up Forms > General Forms.

***UPDATE 3/11/2017*** Je kunt nu per lijst instellen of je gebruik wilt maken de double opt-in of de single opt-in aanmeldprocedure:

MailChimp double opt-in instellen

Het probleem

Waarschijnlijk gebruik je nu de ‘double opt-in’ instelling voor je lijst(en):

double opt-in MailChimp

Mensen die zich via het inschrijformulier (op je website) aanmelden, doorlopen dan de volgende stappen:

  1. Ze zien na het aanmelden een bevestingspagina ('sign up thank you page') met een tekst als ‘Nog 1 stap, graag nog even je aanmelding voor de nieuwsbrief bevestigen via de link in de e-mail die je zojuist van ons  hebt ontvangen’.
  2. Ze gaan naar hun inbox en klikken op de bevestigingslink in de 'opt-in confirmation mail'.
  3. Ze zien in hun browser een bevestingspagina ('confirmation thank you page') met een welkomstboodschap. Misschien heb je op die pagina ook een downloadlink geplaatst voor je “weggever”, bijvoorbeeld een gratis handleiding, checklist, brochure of prijslijst.
  4. Ze ontvangen tot slot nog een mail ('final welcome email') met een bevestiging van hun aanmelding voor de nieuwsbrief. Deze mail is optioneel in MailChimp, dus mogelijk heb je deze optie niet ingeschakeld.

Als je voor 31 oktober 2017 niets wijzigt aan je MailChimp instellingen en daarmee dus automatisch meegaat naar de ‘single opt-in’ instelling, dan worden vanaf dat moment de stappen 1 t/m 3 overgeslagen.

De (ongewenste) consequenties kunnen zijn:

  • Je “weggever” / welkomstcadeautje wordt niet meer verstuurd.
  • De downloadlink van je “weggever” / welkomstcadeautje is niet meer toegankelijk.
  • Voor aanmelders van je nieuwsbrief is het onduidelijkheid of de aanmelding geslaagd is omdat ze geen vriendelijke welkomstboodschap meer zien en geen bevestigingsmail meer ontvangen.

De oplossing

Gelukkig is het met een paar klikken te voorkomen dat je automatisch overschakelt naar de single opt-in aanmeldprocedure.

Klik in het bericht dat je van MailChimp hebt ontvangen op de hieronder aangegeven link:

MailChimp opt-in wijziging

Of klik hier om naar het onderstaande instellingenscherm te gaan:

MailChimp opt-in instellingen wijzigen

En zet een vinkje bij de lijsten waarbij je de double opt-in procedure wilt behouden. Klik op ‘Save’ en klaar!

Andere belangrijke instellingen

Een MailChimp account goed op zetten omvat uiteraard meer dan alleen deze instelling. Je besteed natuurlijk ook aandacht aan de andere belangrijke zaken zoals het opzetten van een professionele layout, het indelen en vullen van je mailinglijst, het vertalen en vormgeven van de bevestingsmails- en pagina’s en het inschrijfformulier voor op je website. Wil je jezelf het uitzoekwerk besparen en zeker weten dat je alle belangrijke zaken goed hebt ingesteld? Dan zie ik je natuurlijk graag tijdens een van de MailChimp cursussen.

Meer over de maandelijkse cursus MailChimp »

2 gedachten over “MailChimp update: double opt-in blijft standaard in de EU”

  1. Beste Martijn,
    Dank voor je korte en duidelijke uitleg!
    Ooit volgde ik een WordPress cursus bij jou en sindsdien maak ik reclame voor je!
    Hartelijke groet,
    Joy Quist

    Beantwoorden

Plaats een reactie