De afgelopen maanden is er weer een en ander gewijzigd in MailChimp:
1. Wijziging abonnementen en prijzen
De grootste wijziging: als je eind 2022 een gratis MailChimp account aanmaakt dan heb je de mogelijkheid om daar 500 mailadressen in op te nemen. Het maximale aantal gratis mailadressen was voor de wijziging een stuk hoger, namelijk 2000 mailadressen.
Als je je gratis account hebt aangemaakt voordat deze wijziging werd ingevoerd, dan houd je de mogelijkheid om zonder kosten maximaal 2000 mailadressen toe te voegen aan je Audience. Vanaf 10 maart 2023 worden ook alle oudere gratis accounts gelimiteerd tot 500 gratis mailadressen helaas.
De prijzen van de MailChimp abonnementen zijn ook gewijzigd. Daarvan geef ik in dit artikel een kostenindicatie. Ook lees je daar wat de redenen kunnen zijn om een betaald abonnement te nemen (vergelijking van het Free, Essentials en Standard abonnement).
Alle essentiële Mailchimp vaardigheden vlot onder de knie krijgen? Begin dan nu met de online cursus Mailchimp (€198 €98). Deze overzichtelijke e-learning omgeving bevat meer dan 40 videolessen.
Geen urenlange video, maar beknopte video’s overzichtelijk per onderdeel gegroepeerd, zodat je de cursus stap voor stap in je eigen tempo kunt volgen, makkelijk terug kunt vinden waar je gebleven bent en je kunt de lessen net zo vaak herhalen als je wilt. Bekijk de online cursus MailChimp→
2. Reports uitgebreid en verplaatst
Voorheen vond je de statistieken onder Campaigns » Reports. Nu vind je ze in het hoofdmenu (linkerkolom) onder het kopje 'Analytics'.
Onder het kopje Email worden nieuwe statistieken aanbevolen. Die krijg je pas te zien als je je account upgrade naar het Standard abonnement. Dat is niet nodig, want de essentiele statistieken (zoals opens en clicks) zijn nog steeds gratis te vinden onder het tweede kopje: Campaigns » Reports.
3. Embedded forms maken (nieuwe schermindeling)
Het oude scherm was wat aan de volle kant en daardoor onoverzichtelijk. Dat heeft MailChimp verbeterd. Je wordt nu stapsgewijs door het maken van het formulier heen geleid. In de onderstaande video zie je hoe dat gaat.
4. De nieuwe e-mail builder
MailChimp werkt al een tijdje aan een nieuwe e-mail builder. Vorig jaar was het allemaal nog niet zo spectaculair, maar het begint er op te lijken. In de video hierboven geef ik je een rondleiding door de nieuwe builder.
Het zit goed in elkaar en is nu volwassen genoeg om in de praktijk in te zetten.
Ik zou zeggen, probeer het eens uit. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en of je de nieuwe builder al in de praktijk gaat gebruiken!
Tot zover dit overzicht, dank voor je aandacht en heb je suggesties voor nieuwe tips en wetenswaardigheden, laat het gerust weten in de reactiemogelijkheid hieronder!
Liever niet zelf experimenteren?
Is het tijd voor een gestructureerde route (zonder omleidingen) door alle MailChimp instellingen? Overweeg dan de 1-daagse groepscursus MailChimp in Hilversum.
Eerstvolgende groepscursus Mailchimp
Donderdag 21 november 2024 (9.00u – 16.30u)
Nog 3 plekken beschikbaar
Stap voor stap loods ik je in de juiste volgorde door MailChimp. Je mist de belangrijke en 'verstopte' instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.
Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp: