Als je nieuwsbrieven stuurt, dan heb je veel concurrentie want jouw e-mail belandt bij de ontvanger tussen tientallen andere nieuwsbrieven en gewone e-mails.
Als je niet opvalt met een pakkende onderwerpregel, dan is de kans groter dat je wordt genegeerd en vallen de prestaties van je nieuwsbrief tegen.
De prestaties van je nieuwsbrief meten
Het voordeel van e-mailmarketing software zoals MailChimp is, dat de prestaties van je nieuwsbrief gemeten worden. Het programma registreert een "open" als een ontvanger in zijn of haar mailbox klikt op de onderwerpregel van jouw nieuwsbrief om de inhoud te bekijken.
Het aantal "opens" en het percentage, de open rate, zie je in MailChimp terug in de statistieken:
- Via het hoofdmenu-item Reports zie je direct de "opens" per nieuwsbrief.
- Het gemiddelde percentage 'opens' (average open rate) gemeten op basis van al je nieuwsbrieven vind je per Audience (= mailinglijst) via het submenu-item Stats » Overview.
Ook de andere MailChimp basisvaardigheden onder de knie krijgen? Je leert het tijdens de cursus MailChimp. Liever niet in een groep? Misschien is dan deze online cursus MailChimp iets voor jou (na betaling direct toegang).
Hoe vaak wordt een nieuwsbrief gemiddeld geopend?
Verwacht geen open rate in de richting van de 80 à 100%. De gemiddelde open rate voor een commerciële nieuwsbrief ligt namelijk tussen de 15% en 20%.
Tip: noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief
Wil je dat je nieuwsbrief vaker geopend wordt, dan geldt in de meeste gevallen het online marketing gebod "Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief".
Natuurlijk zijn er ook hier uitzonderingen die deze regel bevestigen. In de cursus MailChimp heb ik van deelnemers al een paar keer in geval van een vereniging vernomen dat als zij te creatief worden met de onderwerpregel, hun leden het dan niet snappen en daardoor de mail niet openen. Een onderwerpregel als "Nieuwsbrief november 2019" leidt in die situatie juist wel tot meer lezers.
De onderwerpregel van je e-mailnieuwsbrief optimaliseren
Een handige techniek om een interessante onderwerpregel te schrijven is de "Mysterie-Waarde techniek".
Een goede onderwerpregel bevat beide: iets dat vragen oproept en iets dat als waardevol ervaren wordt:
- Het mysterie is de onbekende factor, de lezer denkt: "hé dat wil ik weten"
- Het waardevolle onderdeel is iets dat direct helder is, het is iets dat de lezer wil hebben, bereiken, of juist wil voorkomen
Een voorbeeld:
Als je deze 5 MailChimp instellingen vergeet, dan kom je onprofessioneel over
Voeg triggerwords toe
Uit diverse onderzoeken blijkt dat nieuwsbrieven met een of meerdere trigger words in de onderwerpregel vaker worden geopend.
Een aantal voorbeelden van trigger words die goed werken:
- Zo (maak je)…
- Waarom…
- Hoe…
- Wat…
- (huidige jaartal)
- (aantallen)
- De beste…
- De snelste…
- Eenvoudig
- Makkelijk
- Checklist
- Handleiding
- Tips
Je kunt er uiteraard meerdere in één onderwerpregel combineren. Twee voorbeelden:
De 5 beste WordPress plugins van 2019
7 ongebruikelijke maar zeer succesvolle manieren om snel in slaap te vallen
Af en toe een snufje clickbait toevoegen?
Je kunt het af en toe iets raadselachtiger te maken, maar doet het niet te vaak, want dan ga je teveel op en spammer lijken en wordt je weer genegeerd of het irriteert de ontvanger en hij of zij schrijft zich uit.
Een voorbeeld van zo’n soort onderwerpregel:
"Jij mag niet meedoen"
Dat was de onderwerpregel die ik had toegevoegd aan een nieuwsbrief waarin ik beschreef hoe je je eigen bezoeken aan je website buiten Google Analytics houdt.
Resultaat was dat deze nieuwsbrief ca. 10% meer geopend werd dan mijn eerdere nieuwsbrieven.
De onderwerpregel "Zou je me missen" deed het ook heel goed.
Die nieuwsbrief had als doel om mijn mailinglijst op te schonen door de abonnees te vragen om zich af te melden als ze geen interesse meer hadden in mijn tips.
Maar dit soort "grappen" met onderwerpregels kun je dus niet te vaak uithalen, want dat irriteert.
Tot slot nog een clickbait** -achtige onderwerpregel die ik tegenkwam in de nieuwsbrief van De Bicker en die ik echt niet kon weerstaan:
‘HIJ WON $19 MILJOEN IN DE LOTTO – EN WERD BANKROVER’
Iedereen wilt toch weten welk verhaal hier achter zit 😉
Kijken naar clickbait titels en spam is dus zeker leerzaam. Let goed op jezelf: welke onderwerpregels zijn zo onweerstaanbaar dat je haast wel moet klikken? En hoe komt dat; welke triggers werden gebruikt?
Kortom, als je de wenkbrauwen omhoog krijgt èn je blijft duidelijk en waardevol, dan komt het wel goed met je onderwerpregels en haal je meer uit je e-mailnieuwsbrieven.
** clickbait: een misleidende sensationele titel van , of link naar een artikel of video.
Handige informatie. bedankt weer.
Leuke informatie Martijn, stel ik op prijs!