SEO is aan de ene kant trendgevoelig, maar er zijn gelukkig ook een aantal principes die al jaren het fundament vormen voor een goed vindbare website. In dit artikel de uitleg van enkele SEO basisbegrippen en 8 essentiële SEO tips.
Wat betekent SEO?
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en betekent zoekmachine optimalisatie. Door SEO toe te passen op je website, verbeter je je Google ranking: je pagina’s komen hoger in de ‘organische’ zoekresultaten van Google te staan.
Wat zijn organische zoekresultaten?
De organische zoekresultaten beginnen onder de 3 betaalde Adwords advertenties:
Zelf een SEO check uitvoeren? Kijk dan in de SEO infographic hieronder welke van de 8 tips je nog niet hebt toegepast om je website beter vindbaar te maken.
Leren hoe je goed vindbare content maakt? Behulpzame content die zowel gewaardeerd wordt door de zoekmachines als door je doelgroep? Na deze online cursus (direct te starten, 25 videolessen) beschik je over alle essentiële SEO vaardigheden en weet je wat de beste (A.I.) tools zijn. Bekijk de cursus→
SEO tips infographic:
SEO cursus donderdag 24 oktober 2024
10.00u – 13.00u
Live online cursus via Zoom€275 €148
Meer info en aanmelden→
Meer SEO tips:
1. Zorg voor korte leesbare URL’s (links)
Houd je pagina URL’s kort en plaats het zoekwoord in de eerste 3 – 5 woorden. Gebruik niet alleen maar een paginanummer. In WordPress kies je bij Instellingen – Permalinks voor ‘Berichtnaam’ om je paginatitel op te nemen in de URL.
2. Begin de paginatitel met het zoekwoord
De paginatitel is het belangrijkste SEO element van je pagina. Uit onderzoek blijkt dat pagina’s die starten met het zoekwoord hoger in de zoekresultaten verschijnen dan pagina’s met het zoekwoord in het midden van de titel.
3. Gebruik (een handvol) afbeeldingen en video’s
Google ziet vooral de tekst. Bezoekers houden van beelden. Met relevante en interessante beelden blijven bezoekers langer op je pagina. Ook een belangrijke factor die Google meeneemt in het ‘ranken’ van je site.
4. Plaats links naar relevante andere websites
Links naar belangrijke websites over het onderwerp van je pagina helpen Google om te bepalen waar je pagina over gaat. Zorg ervoor dat je pagina het beste startpunt is voor mensen die alles willen weten over het onderwerp waarover je schrijft.
5. Vermeld je zoekwoord in de eerste 100 woorden
Neem het zoekwoord op in de eerste paragraaf van je pagina. Ook hierdoor begrijpt Google beter waar je pagina over gaat en is de kans groter dat jouw pagina wordt getoond als resultaat bij een zoekopdracht m.b.t. dit zoekwoord.
6. Check of je titel als H1 tag is opgemaakt
H1 is de HTML code voor ‘Heading 1’. Op deze manier markeer je in HTML de hoofdtitel van je pagina. Google waardeert dit. Gebruik niet meer dan één H1 markering per pagina. Bij de meeste WordPress templates gaat dit automatisch. Wel even checken!
7. Snelle sites ranken beter
Uitspraak van Google: ‘The web should be fast’. Test de snelheid van je site met gtmetrix.com en optimaliseer (in overleg met je webbouwer en -hoster) je website en de serverinstellingen met hun gratis rapportage. WordPress tip: optimaliseer je afbeeldingen met de gratis WP Smash plugin.
8. Schrijf lange artikelen
Teksten op website moeten kort zijn…. Nee dus! Een onderwerp goed uitdiepen doe je niet in een paar alinea’s lijkt de gedachte van Google. De hoogst genoteerde pagina’s bevatten gemiddeld ca. 1500 woorden. Pro tip: beantwoord de hoofdvraag van de zoeker kort en bondig bovenin je pagina of blog post.
Verder lezen: