Als jouw website de taal van je doelgroep spreekt, is de kans veel groter dat ze kennis met je willen maken en uiteindelijk met je in zee gaan.
De meeste websites spreken de taal van de ondernemer en niet die van de klant.
In dit artikel leg ik uit wat de taal van de klant is. Als je deze taal spreekt op je website en bij alle andere interacties met je (potentiële) klant, dan zal dit zeker leiden tot meer geïnteresseerden en uiteindelijk tot meer klanten en meer omzet.
Jouw perspectief
Als expert ken je de kracht van je eigen producten, diensten en technieken. Je hebt je er veel uren in verdiept en vele jaren praktijkervaring mee opgedaan. En vanwege de kennis die je hebt, is de kans groot dat je klanten veel vertelt over je methoden en technieken in vaktermen. Je klanten hebben een grote achterstand ten opzichte van jou als het gaat om de ‘techniek’ van jouw aanpak en zijn daar in eerste instantie helemaal niet in geïnteresseerd.
Daar ligt dus een uitdaging.
Een voorbeeldje: stel dat ik je als webdesigner van alles zou vertellen over CMS-en, CSS, alt-attributen en meta descriptions, dan haak je waarschijnlijk al snel af en zie je geen aanleiding om zaken met me te doen.
Wat je wilt weten als klant is wat die techniek of methode je oplevert.
Dit is een van de belangrijkste lessen in marketing.
Het perspectief van de klant
Klanten zijn zeker geïnteresseerd in jouw methoden, maar vanuit een ander perspectief.
Met een klant doorloop je de volgende stappen:
Het is voor klanten heel makkelijk om stap 1 en stap 3 te begrijpen.
Ze worden regelmatig geconfronteerd met hun uitdagingen en problemen, misschien wel dagelijks. Dit geeft een onprettig gevoel. En welke resultaten ze willen bereiken weten ze ook heel goed en als ze daaraan denken, geeft dit een prettig gevoel. Je trekt zeker de aandacht van je (potentiële) klant als je praat en schrijft over deze problemen, wensen en gevoelens.
Nog een voorbeeldje:
Stel je wilt je fitter voelen en afvallen en je fitness trainer heeft het vooral over hoe hard je er voor moet werken, hoeveel series moeilijke oefeningen je moet doen, hoeveel calorieën je hebt verbranden, wat je vetpercentage is en hoeveel kilometers je per dag moet lopen. Is dat motiverend?
En als hij heeft over de resultaten: je ziet er fantastisch uit als je straks je eindpresentatie geeft, je voelt je energiek waardoor je meer gedaan krijgt, je wint die belangrijke wedstrijd……. Hoe snel wil je dan aan de slag?
Nog een keer het schema:
- Stap 1: Probleem – Je voelt je zwaar, futloos en onaantrekkelijk.
- Stap 2: Training – Oefeningen, calorieën, metingen, kilometers.
- Stap 3: Doelen – Er fantastisch uitzien, je energiek voelen, je kan alles weer aan.
Eigenlijk verleent je trainer je een slechte dienst als hij zich alleen maar richt op de inspanningen die je moet leveren waardoor het allemaal pijnlijk en moeilijk lijkt. Een goede trainer houd je gericht op het doel, de beloning en helpt je om actief te blijven en door te zetten.
Samenvattend:
Spreek in alle interacties met je klanten hun taal: over de problemen die ze willen overwinnen en de toekomst die ze wensen. Help ze om de juiste acties te ondernemen.
Als je met deze wetenschap kijkt naar de taal die jouw website spreekt, zou je dan iets willen veranderen?