Een landingspagina is de eerste pagina waar een bezoeker op binnenkomt via een ander marketingkanaal. Landingspagina's zijn meestal bewust ontworpen en hebben één duidelijk doel: conversie. Met andere woorden: bezoekers converteren (=omzetten) van bezoeker naar lead of klant is waarom je een landingspagina nodig hebt.
Wat is het verschil tussen een homepage en een landingspagina?
De bekendste landingspagina is natuurlijk de homepage. Bij veel sites is dat ook het belangrijkste instappunt, maar zeker niet het enige.
Mensen kunnen ook op andere pagina's al eerste binnenkomen:
- Een specifieke zoekopdracht via Google kan ze laten belanden op een blogartikel over dat onderwerp.
- Je Facebookadvertentie laat ze belanden op een actiepagina met aanvullende informatie daarover.
Andere namen voor landingspagina zijn:
- conversiepagina
- squeeze page
- instappagina
Niet elke instappagina is een "echte" landingspagina. Bewust ontworpen landingspagina's hebben namelijk één specifiek doel en bevatten in ieder geval deze vijf contentelementen.
Wat is het doel van een landingspagina?
Het doel van een landingspagina is conversie. Conversie betekent omzetten en in het geval van landingspagina's gaat het meestal om het omzetten van een bezoeker naar een lead of een klant. Het doel is dat de landingspagina ergens toe aanzet: iets kopen, iets aanvragen, zich aanmelden e.d.
Dat brengt ons op de volgende term die je tegenkomt als het gaat om het maken van landingspagina's: de call to action. In gewonemensentaal: het gaat hier meestal om een overduidelijke knop of link waarop staat wat je het liefst wilt dat de bezoeker doet. Enkele voorbeelden van een call to action
- Ontvang direct het e-book
- Meld je nu aan
- In winkelwagen
- Bel me terug
- Afspraak in plannen
Het hoofddoel van de landingspagina is dus bezoekers laten klikken op deze knop.
Wanneer heb je een landingspagina nodig?
Niet elke instappagina is dus per se een commerciële landingspagina. Meestal zet je een landingspagina in als onderdeel van een advertentiecampagne.
De marketing campagne begint dan met:
- Een Facebookadvertentie
- Een Google advertentie
- Een organisch Google zoekresultaat
- Een e-mailnieuwsbrief
Daarin beveel je iets aan: een product, dienst, cursus of e-book…
Voor meer informatie verwijs je in je advertentie of nieuwsbrief naar de website.
Uiteraard niet naar de homepage want dan moeten bezoekers zelf gaan zoeken naar dat product, de dienst of de cursus. Toch nog een best vaak voorkomende fout die meestal zeer matige resultaten van de promotiecampagne tot gevolg heeft.
Binnenkort plaats ik een video over landingspagina's op mijn YouTube kanaal met aanvullende tips. Mis 'm niet en klik hier om je te abonneren→
Persuasive copy writing staat centraal
Je promotie- of advertentiecampagne levert het meest op met een goed ontworpen landingspagina. Door je geweldig geschreven advertentie of nieuwsbrief heb je de lezer nieuwsgierig gemaakt, geïnspireerd of zelfs hebberig (= persuasive copy writing).
Ze klikken door naar je website waar ze terecht komen op de landingspagina met aanvullende informatie die perfect aansluit op de advertentie. Daar heb je allerlei overtuigingsprincipes toegepast (in een volgende artikel meer daarover) waardoor veel geïnteresseerden gehoor geven aan de call action. Met andere woorden ze kopen iets, schrijven zich in of maken een afspraak met je.
Hoe maak je een goede landingspagina?
Het blijkt dat bijna alle succesvolle landingspagina's een ongeveer gelijke opbouw hebben. Het maakt zelfs niet veel uit wat het conversiedoel is, welke doelgroep het betreft, wat het prijsniveau is of wat het type marketingcampagne het is.
De reden daarvoor is dat de gemeenschappelijke deler van alle landingspagina's is dat het gaat om het overtuigen van mensen. En daarbij is sprake van een aantal universele principes (zoals de overtuigingsprincipes van Cialdini) en een min of meer vast stappenplan (bijvoorbeeld het AIDA model).
De vijf basisonderdelen bij het ontwerpen van een landingspagina
De hiervoor besproken universele overtuigingsprincipes leiden tot een universele basis layout van een landingspagina die bestaat uit deze vijf onderdelen:
- De USP (Unique Selling Proposition). Oftewel je unieke aanbod, voorstel of belofte bestaande uit een pakkende titel en een korte omschrijving.
- De hero image. Dit is bijvoorbeeld de foto van datgene da je aanbiedt: het product, een e-book en/of een mood image (sfeerbeeld).
- De voordelen van je aanbieding. Meestal in de vorm van een makkelijk te lezen lijstje.
- Social proof: een stukje tekst waaruit blijkt dat hetgeen je aanbiedt zich bewezen heeft binnen de doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan testimonials (aanbevelingen door anderen).
- De call to action. Oftewel het overduidelijke hoofddoel van de landingspagina: de grote knop waar je wilt dat de de bezoeker op klikt (al dan niet voorafgegaan door een kort formulier waar je vraagt naar naam en e-mailadres).
Wat heb je nodig om een landingspagina te maken?
Er worden allerlei programma's / software voor landingspagina's aangeboden zoals Unbounce, Instapage en Leadpages. Op zich prima programma's maar ook kostbaar gezien de kosten per maand na de gratis proefperiode.
Gebruik je WordPress? Dan kun je met de standaard ingebouwde Gutenberg block editor (of de pagebuilder plugin van Elementor, Divi, Visual Composer, Avada of Beaver builder) zonder extra kosten mooie landingspagina's maken.
Andere gratis software voor landingspagina's: MailChimp. Daarin vind je bij het onderdeel 'Campagnes' de mogelijkheid genaamd 'Landing pages'. Ook gratis en het bevat net als WordPress Gutenberg alle essentiële contentblokken die je nodig hebt om een representatieve en overtuigende landingspagina te maken.
Landingspagina's leren maken?
Tijdens de cursus WordPress en de cursus MailChimp besteden we uiteraard aandacht aan de essentiële contentblokken die je nodig hebt om een goede landingspagina te maken. Dus heb je geen zin en/of tijd om het zelf uit te zoeken? Dan helpen deze 1-daagse cursussen je vlot en goed op weg: