Dit artikel is geactualiseerd op 21 december 2023
Je website aanmelden bij Google is nog steeds een aanrader. Google vind je website, of nieuwe delen daarvan, uiteindelijk wel maar het is toch het prettigst als je het zelf in de hand hebt. Als je een nieuwe site hebt gemaakt, of nieuwe pagina's hebt toegevoegd, dan wil je natuurlijk dat deze zo snel mogelijk gevonden wordt. En dan is ervoor zorgen dat Google je opneemt in de zoekresultaten stap nummer één.
Je website aanmelden bij Google
Je kunt je site als geheel, of een nieuwe pagina het beste aanmelden bij Google via de Google Search Console. Die moet je wel eerst koppelen aan je site en dat is een enigszins technisch klusje. Verderop in dit artikel lees je hoe je dat doet.
Een makkelijkere manier (die volgens Google Bard nog steeds werkt in 2024, zie hier) om je site direct aan te melden bij Google is het gebruiken van deze tool:
http://www.google.nl/intl/nl/add_url.html
Je komt dan op de pagina ‘URL toevoegen of updaten’:
Let op: vergeet niet om http:// of https:// voor de URL van je website te plaatsen wanneer je dit formulier invult.
Na het invullen van de URL van je website en een korte omschrijving krijg je nog een bevestigingspagina te zien waar je de URL van je website nog een keer invult en waar je een vinkje plaatst voor de tekst ‘Ik ben geen robot’.
Je website aanmelden bij Google is dus heel eenvoudig. Maar er is een betere methode.
Wat er eigenlijk gebeurt als je de hiervoor genoemde stappen doorloopt, is dat je een onderdeeltje van de Google Search Console gebruikt. Google Search Console, voorheen Google Webmaster Tools, is een gratis online hulpprogramma dat je kunt gebruiken om je website aan te melden bij Google en om je website mee te analyseren.
Leren hoe je goed vindbare content maakt? Behulpzame content die zowel gewaardeerd wordt door de zoekmachines als door je doelgroep? Na deze online cursus (direct te starten, 25 videolessen) beschik je over alle essentiële SEO vaardigheden en weet je wat de beste (A.I.) tools zijn. Bekijk de cursus→
Google Search Console: veel meer dan alleen je site aanmelden
De Google Search Console is een zeer handig en gratis hulpprogramma van Google om je website te optimaliseren
Je website aanmelden bij Google is slechts een van de mogelijkheden. Dit zijn een aantal andere belangrijkste functies van de Google Search Console:
- Nieuwe pagina’s aanmelden bij Google
- Een sitemap (‘plattegrond van je website’) aanmelden bij Google
- De Google Search Console geeft je een melding (ook per mail) als er beveiligingsproblemen zijn
- Je kunt zien welke URL’s van je website niet meer bestaan waardoor bezoekers een foutmelding krijgen
- Je kunt zien of je site geschikt is voor mobiel
- Als je site al een tijdje bestaat, kun je zien op welke zoekwoorden je site gevonden wordt
In dit artikel leg ik je uit hoe je je website koppelt aan de Google Search Console en waar je de belangrijkste functies kunt vinden.
Google Search Console koppelen aan je website
Stap 1: Maak een Google account aan
Om de Google Search Console te kunnen gebruiken, heb je een Google account nodig. Heb je al een Gmail-adres? Dan kun je dezelfde inloggegevens gebruiken om toegang te krijgen tot de Google Search Console. Zoniet, dan kun je hier een Google account aanmaken:
https://accounts.google.com/SignUp?hl=nl
Stap 2: Jouw Google Search Console openen
Vervolgens ga je naar:
https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl
En gebruik je je Google inloggegevens om toegang te krijgen tot je Google Search Console.
Stap 3: Een ‘Property’ (je website) toevoegen
Voer de URL van je website in. Met http:// ervoor en kijk even of je site URL wel of niet begint met www. Je kunt dit zien als je gewoon je site in je browser bekijkt. Staat er geen www voor je URL? Dan deze ook niet invullen als je je site toevoegt aan de Google Search Console.
Stap 4: Bewijzen dat jij de eigenaar ben van je website
Je kunt op verschillende manieren aangeven dat je de eigenaar bent van je website:
Een bestandje uploaden via FTP. Als deze optie kiest, dan krijg je een linkje te zien waarop je kunt klikken om het bestandje te downloaden. Vervolgens kun je dit bestandje uploaden via een FTP programma als FileZilla. Daarna ga je weer naar de Google Search Console om je website daadwerkelijk te verifiëren.
Een andere methode is om eerst Google Analytics te koppelen aan je website. Dat kun je doen via https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/. Ook daar maak je weer gebruik van de inloggegevens van je Google Account nadat je geklikt hebt op de knop ‘Account aanmaken’:
Gebruik je WordPress? Dan raad ik je aan om de Yoast SEO plugin te installeren:
Meer info: https://nl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/
Met deze SEO plugin kun je onder andere de meta-titels en meta-omschrijvingen per pagina invoeren, een SEO analyse per pagina uitvoeren en een XML sitemap aanmaken. Binnen WordPress klik je in het Dashboard op SEO, vervolgens op het tabblad ‘Webmaster Tools’ en achter Google Search Console vul je de verificatiecode in.
De verificatiecode vind je in de Google Search Console als je klikt op ‘Alternatieve methode’:
en vervolgen kiest voor de optie HTML tag. Je hoeft alleen het hieronder gemarkeerde deel te kopiëren:
… en in de Yoast SEO plugin te plakken op de plek zoals hiervoor beschreven.
Je website aanmelden bij Google
Om je website aan te melden bij Google, gebruik je de optie ‘Fetchen als Google. In de onderstaande video leg ik uit hoe het werkt:
Andere handige functies van de Google Search Console
Niet gevonden pagina’s
Hier vind je de URL’s van de pagina’s die niet meer bestaan. Dit gebeurt als je pagina’s verwijderd of de URL hebt hernoemt. Google heeft ze ooit wel gevonden en deze pagina’s zijn ook nog te vinden in de zoekresultaten. Om te voorkomen dat bezoeker een ‘404 not found’ melding krijgen. Kun je hiervoor een ‘redirect’ maken. Dat is een soort verhuisbericht: een verwijzing van de oude URL naar de nieuwe URL. Daarover een een toekomstig artikel meer.
Hier vind je de niet gevonden pagina's:
Beveiligingsproblemen
Hier zie je de melding ‘Gehackte inhoud gedetecteerd’ als er je site gehackt is. Je ontvangt daarover ook direct een mail vanuit de Google Search Console met daarin vermeld om welke beveiligingsfout het gaat. Hier vind je een overzicht van de beveiligingsfouten die de Google Search Console kan detecteren:
https://support.google.com/webmasters/topic/4598273?hl=nl&ref_topic=4596795
Mobiele bruikbaarheid
Hier kun je controleren of je website volgens Google geschikt is voor mobiel:
Klik hier en lees meer over het testen de geschiktheid van je website voor mobiel.
Zoekanalyse
Hier kun je zien op welke zoekwoorden je website het beste gevonden wordt. In de SEO cursus leg ik precies uit hoe je kunt zien hoe hoog je per zoekwoord in Google staat, wat de sterke punten zijn van de site op dit moment qua vindbaarheid en waar de kansen liggen.
Gerelateerd artikel: Doe de Google ranking check »
Sitemaps
Een sitemap is een soort plattegrond van de structuur van je website. Alle pagina's en relaties hiertussen zijn opgenomen in de sitemap. De sitemap voor Google is een XML sitemap; een bestand dat bestaat uit programmeercodes. Een XML sitemap is dus niet geschikt om als navigatiehulp te plaatsen op je website. Dat is een ander type sitemap. Meer info over sitemaps »
Het grote voordeel van je XML sitemap aanmelden bij Google is dat Google dan je website volledig kan doorgronden en er niets wordt overgeslagen van je waardevolle content.
Als je een WordPress website hebt, dan kun je met de eerder genoemde Yoast SEO plugin een sitemap creëren. Dat is een eenmalige actie want de Yoast SEO plugin verwerkt automatische de wijzigingen die je aanbrengt op je website.
Hier activeer je de XML sitemap:
En dit is de plek in de Google Search Console waar je de XML sitemap aanmeldt bij Google:
Je plakt dus sitemap_index.xml/ achter je domeinnaam en klikt dan op 'Sitemap verzenden'.
De 1-daagse SEO cursus
Je website aanmelden bij Google is dus slechts één van de vele stappen die je kunt nemen om je website beter vindbaar te maken.
Andere aspecten: de juiste zoekwoorden vinden en op de juiste manier in je website verwerken, meten hoe hoog je per zoekwoord staat genoteerd in Google, met Google Analytics het gedrag van je bezoekers analyseren, links verkrijgen naar je website…
Het kost je veel tijd om dat allemaal zelf uit te zoeken. Als je mijn SEO cursus volgt, bespaar je jezelf het uitzoekwerk en weet je na afloop alles wat je nodig hebt om je website goed vindbaar te maken.
Tijdens deze cursus leer je in 1 dag wat Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine-optimalisatie, is en hoe je dat aanpakt. SEO is niet technisch en kun je zelf. Echte geheimen zijn er ook niet, wel veel fabeltjes. Dus let op, want als je de verkeerde adviezen opvolgt, kan dat er zelfs toe leiden dat je slecht vindbaar wordt.
Meer SEO tips: