Als het lastig is voor bezoekers om de weg te vinden op jouw website, dan zullen ze eerder afhaken. Minder bezoekers betekent minder (potentiële) klanten en minder omzet via je website.
Heb je pulldown menu’s op je website? Van die menu’s die uitklappen als je er met je muis overheen gaat? Pulldown menu's met fraaie uitklapeffecten wordt vaak ingezet als ‘eye catcher’ maar hebben ook een aantal grote nadelen waarvan je je misschien niet bewust bent. In dit artikel geef ik 4 redenen waarom pulldown menu’s meer problemen opleveren dan voordelen en geef ik een simpel alternatief dat beter werkt.
Probleem 1: Met pulldown menu’s verstop je informatie
Pulldown menu’s worden pas zichtbaar als je er met je muis overheen gaat. Belangrijke links heb je daardoor dus verstopt en je vraagt een extra actie van de bezoeker. Misschien zien ze niet eens dat het menu kan uitklappen.
Bezoekers willen snel, door ‘scannend’ te lezen zien of ze op de juiste plek zijn en wat er te halen valt. Is het dan handig om waardevolle informatie te verstoppen?
Probleem 2: De titels van pulldown menu’s zijn vaak raadselachtig
Stel je bent een coach en in het navigatiemenu van je website staat: “Diensten” dat bij uitklappen de volgende opties geeft:
- Coaching
- Consulting
- E-coaching
- Web Coaching
Voor jou is duidelijk wat de verschillen zijn. Voor de bezoeker waarschijnlijk niet. Ze zullen de items stuk voor stuk moeten open om er achter te komen wat dit voor diensten zijn en welke interessant voor hen is. Dit vraagt om geduld en dat heeft de gemiddelde internetgebruiker niet.
Zo maak je het voor de bezoeker makkelijker:
Verwijder het pulldown menu en zorg dat een klik op het menu-item ‘Diensten’ leidt naar een overzichtspagina. Op die pagina geeft je per dienst een korte samenvatting en een link ‘Lees meer over ….’ die de bezoeker brengt naar de pagina met de gedetailleerde productomschrijving.
Probleem 3: Je hebt een vaste hand nodig
Dropdown menu’s vragen om een vaste hand en zijn daardoor vaak frustrerend: het menu volgt je muis niet, ze verspringen naar een andere optie of verdwijnen te snel.
Probleem 4: Het werkt niet in alle browsers
Hoe meer techniek je gebruikt, hoe groter de kans dat je website niet in alle browsers werkt. Werkt het coole uitklapeffect op alle tablets en smartphones? En zijn de links in het menu groot genoeg om met je ‘dikke’ vinger aan te tikken?
Liever een grote knop dan een cool uitklapeffect, toch?
Probleem 5: Je maakt de menu’s te uitgebreid
Pulldown menu’s horen thuis in softwareprogramma’s zoals Word en Photoshop. Deze programma’s hebben honderden opties die geordend moeten worden. In tegenstelling tot websites wordt deze software intensief gebruikt en neem je als gebruiker wèl de tijd om uit te vinden hoe het allemaal werkt.
Als je geen webwinkel hebt met een groot assortiment, dan zijn pull down menu’s waarschijnlijk niet nodig voor jouw website.
ZZP’ers, adviseurs, trainers en coaches hebben meestal genoeg aan een eenvoudige menubalk met ongeveer 8 items:
- Home
- Voor wie
- Aanpak
- Diensten
- Klanten
- Over mij
- Blog
- Contact
En als je deze hoofdgroepen wilt onderverdelen, maak dan gebruik van overzichtspagina’s. Op zo’n overzichtpagina, bijvoorbeeld voor je diensten, geeft je per dienst een korte samenvatting en een link ‘Lees meer over ….’ die de bezoeker brengt naar de pagina met de gedetailleerde omschrijving.
Als je blog meerdere onderwerpen heeft, maak dan gebruik van categorieën en plaats die als keuzelijst in de zijbalk.
Het belangrijkste advies in dit artikel is om pulldown menu’s te vermijden.
Hou het simpel en beperk je tot een menubalk van ongeveer 8 items. Ga niet ‘over-organiseren’. Zo hou je het overzichtelijk en zullen bezoekers makkelijk hun weg vinden naar jouw waardevolle oplossingen. Gevolg: minder afhakers en meer kans op inschrijvingen, contacten en verkopen.
Mijn vraag aan jou:
Wat waren jouw uitgangspunten bij het maken van de menu’s op je website? Ben je tevreden over je menustructuur? Wil je iets veranderen aan je menu’s?
Ik vind het leuk als je antwoord via de reactiemogelijkheid onder dit bericht.
Ken je anderen die misschien baat hebben bij dit artikel? Gebruik dan de onderstaande knoppen om dit artikel te delen op Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+.
Plannen om de gebruiksvriendelijk van je website te verbeteren? Maar even geen tijd om het uit te zoeken en professioneel uit te voeren? Overweeg dan eens de Vlot & Goed Strippenkaart. Hiermee heb je altijd snel toegang tot mijn expertise en realiseer je jouw plannen sneller. Omdat je vooraf een urentegoed inkoopt van 10, 20, 30 of 40 uren, ben je voordeliger uit dan “uurtje- factuurtje” achteraf. Meer informatie over de Vlot & Goed strippenkaart.